Klanttevredenheid is essentieel voor bedrijven die op zoek zijn naar een concurrentievoordeel. Betrouwbare levering van producten in de supply chain is een belangrijke factor bij het handhaven van klanttevredenheid en logistiek is een integraal onderdeel van de supply chain. Relaties staan centraal in het succes van externe logistieke bedrijven en hun klanten. Externe logistieke bedrijven moeten relaties onderhouden met hun directe klanten en met leveranciers die beschikken over de middelen om de benodigde diensten te leveren. Hier zijn de rollen die logistiek speelt in die relaties die de klanttevredenheid beïnvloeden.
1. Flexibiliteit
Flexibiliteit is een belangrijk element om de klanten van een bedrijf tevreden te houden, of het nu gaat om het uitvoeren van orders op afroep, geplande leveringen of het beheren van een dagelijkse bezorgroute. Als de workflow of productie van uw bedrijf plotseling de behoefte aan logistiek verandert, profiteert u van een partner met de middelen om zelfverzekerd te leveren aan extra routes, alternatieve uren te reserveren, verschillende voertuigen te gebruiken en alles te doen wat nodig is om aan uw aangepaste eisen te voldoen.
2. Betrouwbaarheid en communicatie
In de logistieke sector is betrouwbare levering uiterst belangrijk. Klanten moeten weten wanneer een bezorgbedrijf artikelen of goederen ophaalt, hoe de overdracht zal worden beheerd, hoeveel tijd nodig is voor verplaatsing en er zeker van is dat het artikel met de grootste zorg wordt behandeld. Deze taken vereisen een onberispelijke communicatie, evenals de juiste training en het vermogen om te manoeuvreren rond onvoorspelbare gebeurtenissen die de timing kunnen beïnvloeden.
3. Klantenservice
De hoffelijkheid van medewerkers bij interactie met een klant kan een blijvende impact hebben. Elke individuele medewerker, van bestuurder tot magazijnbeheerder tot coördinator, is een vertegenwoordiger van het bedrijf en hoogwaardige klantenservice is van cruciaal belang om concurrerend te blijven binnen de sector.
4. Live inventaris
De behoefte aan één overzicht van de voorraad over alle kanalen die de voorraadniveaus nauwkeurig weergeeft, is de sleutel tot het voldoen aan de behoeften van de klant. Dit zorgt ervoor dat ze geen goederen tonen die niet beschikbaar zijn.
5. Intelligente rapportage
Een goed magazijnbeheersysteem biedt intelligente rapportage door gebruik te maken van ordergegevens om nauwkeurig te voorspellen wanneer producten waarschijnlijk zullen worden uitgeput. De beste systemen houden rekening met de doorlooptijden om te voorkomen dat retailers ooit uit voorraad gaan en klanten teleurstellen.
6. Retour Beheer
Een efficiënte oplossing voor retourbeheer moet een aangifte markeren, zodat de juiste afdeling weet dat een bestelling terug is zodra deze binnenkomt. De beste logistieke bedrijven kunnen de klant zelfs per e-mail op de hoogte stellen van de geretourneerde goederen, waardoor de klantenservice aanvragen van angstige klanten die een erkenning van een retourzending willen hebben, worden verminderd.
7. Bestel zichtbaarheid
De mogelijkheid om orders in realtime van begin tot eind te volgen, is nu erg belangrijk om te voldoen aan de vraag van klanten naar flexibiliteit. Als een klant een verandering in leveringstijd of locatie wil, moeten bedrijven precies kunnen zien waar artikelen zich in de leveringsketen bevinden. Door op een plaats met de vervoerders te integreren en een real-time overzicht van bestellingen van de wagen naar de deur te bieden, kunnen bedrijven gemakkelijker dit niveau van flexibiliteit bieden. Gemakkelijk beschikbare statusupdates vallen ook onder de paraplu van communicatie. Via real-time orderregistratie en een snel reagerend klantrelatie team is dit mogelijk. Met de modernste technologie kunnen klanten hun inventaris volledig in het magazijn zien. Logistieke aanbieders bieden magazijn- en fulfillment service voor geplande of ongeplande levering van artikelen. Deze services zijn voornamelijk relevant op het gebied van de levering en productie van medische artikelen, waarbij onvoorspelbare gebruikspatronen een “off-schedule” herbevoorrading en levering kunnen vereisen.
8. Batch- en partij controle
Bestellingen moeten in een strikte volgorde worden verzonden op basis van hun houdbaarheidsdatum en moeten bij aankomst in het systeem worden geregistreerd. Een volledig automatisch batch- en partij controlesysteem moet batches en houdbaarheidsdatums koppelen, zodat het snel en eenvoudig is om te leveren voor klanten die een langere houdbaarheid verlangen.
De meeste bedrijven weten dat de duurzaamheid van een bedrijf niet alleen gebaseerd is op het verwerven van nieuwe klanten, maar ook op uw vermogen om een loyaal klantenbestand op te bouwen dat keer op keer van u zal kopen. Sterker nog, misschien wel een van de meest verhandelbare spreuken in deze sector is het feit dat het tien keer zoveel moeite kost om een nieuwe klant aan te trekken dan om uw huidige klant te behouden.